Prusko, což by velkej rival Rakouska, bylo hodně nabušený a rozvinutý. Bylo to tam fakt našláplý a dělalo různé důležité pokroky. Byl to takovej vymakanej stát. Byl třeba o dost napřed se svou armádou. Ale například bylo taky úplně prvním státem v Evropě, kterej zavedl povinnou školní docházku na celém území svého státu. Nevím, jestli Vás zrovna zmínka o povinné školní docházce nějak rozveselila, ale získávání informací je přeci důležité, no ne?
celý článek
No, ale! Marie Terezie, která chtěla svůj rakouský stát taky vymakat k dokonalosti, aby byl moderní a rozvinutý. Nařídila proto slezskému opatovi Johanu von Felbiger, aby připravil systém povinné výuky všech dětí na území všech dědičných habsburských držav. Johann vypracoval systém, který byl pak povinně zaveden roku 1774. Děcka chodily do školy šest měsíců v roce, tři v létě a pak tři v zimě. Zbytek roku byla jejich práce potřebná na polích, kde tvrdě pracovaly. Školou povinné byly děcka ve věku od 6 do 12 let, ale pak od devíti let mohly být školní docházky zbaveny a „ušetřeny“, pokud byly jejich práce na polích důležitá a potřebná pro chod hospodářství. Podle informací o úspěchu povinného docházení do školy v Prusku, se osvícená panovnice Terka rozhodla převzít tento systém. Díky téhle změně a touhle reformou Marie Terezie zařadila rakouské země mezi vyspělé evropské státy! V nich se potom začala tedy vzdělávat populace na území všech rakouských zemí. A to pak mělo i vliv na pozdější občanská hnutí.
Svobodné rozhodnutí znamená, že máš právo se rozhodnout sám(a) za sebe - je to tvé rozhodnutí, které vychází z tebe. Informované rozhodnutí znamená, že máš k dispozici potřebné informace, abys udělal(a) to nejlepší rozhodnutí. A zodpovědné rozhodnutí znamená, že si uvědomuješ, že důsledky tvých rozhodnutí se netýkají jen tebe, ale i tvé rodiny, kámošů a celého okolí, kde žiješ. Proto je při rozhodování důležité přemýšlet, jaké budou následky tvých rozhodnutí.
Vědomé rozhodování je super schopnost, která vám pomůže vybrat nejlepší možnost na základě vašich cílů, hodnot a zkušeností. To znamená, že si musíte dát práci a uvažovat o různých možnostech, abyste se dostali k nejlepšímu řešení. Začněte tím, že si stanovíte jasný cíl a snažíte se získat co nejvíce informací, které vám pomohou učinit nejlepší rozhodnutí. Pokud máte nějaké pochybnosti o informacích, které máte k dispozici, zkuste najít další zdroje informací. Když máte dostatek informací, můžete zvažovat různé možnosti a jejich přednosti a nevýhody. Poté můžete vybrat nejlepší možnost, která vám pomůže dosáhnout vašich cílů a hodnot. Vědomé rozhodování může být náročné, ale stojí to za to! Když se snažíte učit se a růst, vědomé rozhodování vám pomůže uspět nejen v škole, ale i v práci. V konečném důsledku, vědomé rozhodování vám pomůže žít život, který je plný zdravého rozumu, zodpovědnosti a spokojenosti. Takže neváhejte a začněte pracovat na svých schopnostech vědomého rozhodování!
Podívejte se na video, kde tři holky soutěží v tom, kdo za 10 minut udělá nejvíc selfíček s dalšími návštěvníky obchodního centra. O vítězce rozhodují informace - kam poběží, jestli mezi kupující nebo do odpočinkové zóny, koho oslovím, kdo mě neodmítne... Důležitá je taky rychlost, nebát se odmítnutí, neptat se, přiběhnout, fotit a běžet dál.
Podívejte se na video, kde tři holky soutěží v tom, kdo za 10 minut udělá nejvíc selfíček s dalšími návštěvníky obchodního centra. O vítězce rozhodují informace - kam poběží, jestli mezi kupující nebo do odpočinkové zóny, koho oslovím, kdo mě neodmítne... Důležitá je taky rychlost, nebát se odmítnutí, neptat se, přiběhnout, fotit a běžet dál.
Franta je jediný, kdo nemá iPhone. To ho fakt štve. Má jasný cíl – koupit si nový a taky ví, jak na to. Jenže věci se zkomplikují, když si uvědomí, jak moc ho baví jeho zájmy a aktivity. Chodí do kroužků, hraje tenis, zajímá se o počítačovou grafiku a nejraději tráví čas se svými kámoši.
Franta má jasno, že si chce nový iPhone pořídit, ale zároveň ví, že by to mohlo být na úkor jeho dalších zájmů a aktivit. Rozhodnutí si nový iPhone koupit znamená, že by se musel víc soustředit na vydělávání peněz a méně času by měl na své koníčky. Rozhodně to není taková sranda, jak by se mohlo zdát.
Franta si sedne a přemýšlí o svých prioritách. Ke každé variantě si píše její plusy a mínusy. Díky tomu si uvědomí, že nechce opustit své zájmy a kamarády jen kvůli tomu, aby měl moderní telefon. Rozhodne se pro starý dobrý android a raději si užije svůj volný čas se svými kámoši a dalšími věcmi, které ho baví.
Franta si také uvědomí, že parta je mnohem důležitější než jakýkoli telefon. Sice by si s novým iPhone mohl připadat ještě cool a moderní, ale co to je proti tomu, mít pořádný kámoše. To je pro Frantu mnohem víc.
Takže Franta se rozhodne využít svého vědomého rozhodování a soustředit se na to, co je pro něj opravdu důležité. Rozhodnutí nekupovat si nový iPhone bylo těžké, ale nakonec se ukázalo jako správné. A když tráví čas se svými kámoši, ví, že to stojí za to.